Lompat Jauh

Oleh : mitha-blog | Tanggal : 2021-05-28 00:26:46 | Kategori : akademik , | Komentar : 0

gambar

Pengertian Lompat Jauh

Lompat jauh adalah sejenis acara olahraga di mana seseorang ahli sukan atau atlet cuba mendarat sejauh yang boleh dari tempat pelepasan. Mereka yang bertanding akan berlari di laluan (pada tahap elit, biasanya mempunyai permukaan yang sama dengan trek larian) dan melompat sejauh yang boleh dengan memijak sepintas pada papan kayu ke bahagian yang diisi pasir atau tanah. Jarak minimum dari papan ke tanda yang dibuat oleh atlit pada pasir diukur. Jika seseorang itu memulakan lompatannya dengan mana-mana bahagian kakinya di depan atau melebihi papan (satu lapisan plastisin diletakkan dengan segera di depan papan untuk mengesan ketepatan ini), lompatannya diisytiharkan salah atau batal dan tiada jarak akan direkodkan. Format sebenar pertandingan ini berbeza, tetapi secara amnya peserta akan mendapat beberapa kali cubaan untuk membuat lompatan dan hanya lompatan yang terpanjang akan dikira sebagai keputusan. Peserta dengan lompatan sah yang paling jauh pada akhir pertandingan akan dikira sebagai juara.


 

Sejarah Lompat Jauh

Kelajuan semasa berlari dan tinggi lonjakan merupakan kunci lompatan yang jauh. Oleh itu tidak hairanlah jika atlet lari pecut turut bertanding dan memenangi acara ini. Lompat jauh telah dijadikan sebagai sebahagian daripada Sukan Olimpik. Acara ini juga dicatat sebagai dua daripada rekod dunia yang paling lama berdiri dalam sebarang acara balapan dan padang. Pada 1935, Jesse Owens mencatatkan rekod dunia yang tidak dipecahkan sehingga 1960 oleh Ralph Boston. Lompat jauh adalah salah satu daripada acara Olimpik pada Yunani Purba. Seseorang atlit akan memegang beban pada kedua-dua tangan yang dipanggil halteres. Beban ini akan dilayangkan ke hadapan seiring apabila atlet melompat untuk menambah momentum dan dibaling ke belakang apabila berada di udara untuk menolaknya ke hadapan. Paling dingati dalam acara purba adalah seorang lelaki dipanggil Chionis di mana pada Olimpik 656 SM mencatatkan lompatan sejauh 7 m 5 cm.


 

Pelaksanaan  Lompat Jauh

Dalam sukan lompat jauh ini, pergerakan seseorang atlet itu merupakan faktor penentu samada lompatan dapat dilakukan dengan baik serta memperolehi jarak yang jauh. Sekiranya teknik serta pergerakan biomekanik berkaitan dengan lompatan tersebut dilakukan dengan baik, maka jarak lompatan boleh mencapai jarak yang jauh. Terdapat beberapa fasa pergerakan atlet lompat jauh seperti fasa larian, fasa ‘take off’, fasa terbang dan fasa ‘landing’.

Sumber : https://kelaspjok.com/


Tinggalkan Komentar

Pastikan semua kolom sudah terisi dengan benar!.
kirim komentar